Lasteaiast

Projektid



  • Erasmus+ õpirännetes osalemine, töövarjutamine- täiendkoolitamine alates 2023


Projekti eesmärkideks oli parandada õppetöö kvaliteeti ja vähendada organisatsiooni arenguvajadustega seotud väljakutseid läbi rahvusvaheliste töövarjutamiste Erasmus+ projekti kaudu ning arendada rahvusvahelist koostöövõrgustikku. Projekti käigus toimus Pärnu Raja lasteaia 14 töötaja töövarjutamine kolmes erinevas lasteaia arengut toetavas valdkonna kompetentsi omavas välisriigi organisatsioonis.
Eesmärgi saavutamiseks arendati töötajate teadmisi ja oskuseid läbi õpirännete käigus toimunud töövarjutamiste järgnevates valdkondades:

  • õuesõppe suurem rakendamine igapäevases õppetöö korralduses- Norra 2024 (kogemuste jagamine siin ja siin)
  • teise keele ja kultuuritaustaga laste parem lõimimine õppetegevustesse- Malta 2023 (kogemuste jagamine siin)
  • robootika aktiivõppemeetodite rakendamisvõimaluste mitmekesistamine õppetöö korralduses- Sloveenia 2023 (kogemuse jagamine siin ja Sloveentlaste vastuvõtt siin)

Samuti on tekkinud esimesed rahvusvahelised partnerid ja rahvusvahelise koostöö jätk peale õpirännete toimumist mitme projektipartneriga. Käesoleval hetkel on kaks koostööpartnerit tulemas Eesti vastukülastusele.

Lasteaed on projekti algusest alates informeerinud avalikkust Erasmus+ projektis osalemisestja õpirändeprojektis osalemise kohta kodulehel, isiklikel Facebooki lehtedel. Peale õpirändes osalemist jagasid osalejad ka infot nendes üle Pärnu linnalistes ainesektsioonide kohtumistel, kuhu osalejad kuuluvad (majandus, õppekasvatuskorraldus, keeleõpe, avastusõpe, keskkonna ühendus, kunst,eriõpetus, liikumisõpetus, robootika). Kooli õpirännetes osalenud töötajad on jaganud Erasmus+ projektis osalemise infot ka erinevatel koolitustel teiste lasteaedade kolleegidele.

Samuti on infot jagatud lastevanemate koosolekutel ja lasteaia hoolekogu kohtumisel. 

Rohkem infot Erasmus+ kohta siin 

 

  • Roheline Kool alates 2022

Programm “Roheline kool” toob keskkonnasäästlikku mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse ning aitab seda süsteemselt ja terviklikult rakendada. See aitab kaasa vastutustundlike, keskkonda hoidvate ja väärtustavate inimeste kujunemisele. Kaasatud on kõik – lasteaialapsed, õpilased, õpetajad, kooli personal kuni lapsevanemateni välja.

Raja lasteaia eesmärgipõhiste Rohelise kooli tegevuste kohta saab infot siit: https://raja.parnu.ee/ulevaade

Rohelise kooli kohta saab rohkem teavet: https://keskkonnaharidus.ee/et/vorgustik/roheline-kool

 

  • Robootika Pärnu Raja Lasteaias​​​​​ alates 2020

Pärnu Raja Lasteaias toimuvad robootikategevused lähtuvalt laste huvidest ja võimetest igapäevaselt alatest neljandast eluaastast nii rühmaruumides kui robootikatoas (Lotte tegelase professor Sonja tuba) ning liikumis- ja muusikasaalis. Meie lasteaias on nii eesti kui keelekümblusrühmad (sh eesti keelest erinevat keelt kõnelevad lapsed eesti rühmades). Rühmade kuuplaanides on planeeritud vähemalt kaks lõimitud tegevust, kas kasutatkse nutiseadmeid. Vahendeid kasutatakse ka ka laste vabamängus ja pereüritustel.

Eesmärk on 4-aastaste laste digipädevuste alusoskuste omandamine:

  • huvi äratamine konstrueerimise ja robootika vastu,
  • oskus kasutada lõimitud õppetegustes erinevaid tehnoloogilisi vahendeid sihipäraselt (kõne-, lugemis- ja matemaatiliste ning sotsiaalsete oskuste arendamine),
  • IT õppevahendite toel õppimine arendab tehnoloogilist kirjaoskust ning igapäevased praktilised tegevused aitavad kaasa teadmiste ja oskuste rakendumisele,
  • turvalise interneti kasutamise teadvustamine. 

Näiteid tegevustest:

2022 rahastati Riigi Tugiteenuste Keskuse ning Haridus- ja Teadusministeeriumi toetatud robootikavahendite projekt "Uudsete robootikavahendite kasutamine lõimitud õppetegevustes Pärnu Raja lasteaias" , mille tulemuse soetati 10 Tale Boti ja 5 LEGO Education SPIKE Prime komplekti. Taotlusvooru raames jagatav toetus võimaldab lasteasutustel õppetööd muuta veelgi praktilisemaks ja elulisemaks. IT õppevahendite toel õppimine arendab tehnoloogilist kirjaoskust ning igapäevased praktilised tegevused aitavad kaasa teadmiste ja oskuste rakendumisele. Projekti koostasid õpetaja Merle Tankler, õppealajuhataja Halliki Tammiste ja direktor Sirje Kessler PP artikkel. Aitäh kõigile Pärnu Raja Lasteaia õpetajatele tegevuste eest! Suur tänu Euroopa Liidule ja Euroopa Sotsiaalfondile ning Pärnu linnavalitsusele toetuse eest! "Euroopa Liit" ja "Euroopa Sotsiaalfond"

 

  •  

  • Väärtuskasvatus ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste omandamine Raja lasteaias

Iga aiarühm rakendab temale eakohast ning sobivat sotsiaal-emotsionaalsete oskuste või väärtuskasvatusmeetodite õppeprogrammi- Samm-sammult, Kiusamisest vaba lasteaed, Sa suudad seda, väärtuste õpetamine vanasõnade kaudu. Tegeletakse tunde- ja väärtuskasvatuse ning sotsiaalsete oskuste arendamisega oskuste õppe kaudu.

Kiusamisest vaba lasteaed alates 2022 (kaks rühma)

Alates 2007. aastast juhib organisatsioon Red Barnet lasteaedades ja algklassides ennetavat kiusamisvastast programmi "Kiusamisest vabaks", milles keskendutakse 3-8aastastele lastele. Tegemist on Taani metoodikal põhineva projektiga, mida Eestis veab MTÜ Lastekaitse Liit.

Projekti eesmärgiks on, et laste vahel tekiks üksteist arvestav ja kaasav kultuur. Lasteaias loodud head suhted laste vahel peaksid kanduma koolikeskkonda. Lasteaiast kooli minnes peaks lastel olema pagas, mille abil saada hakkama erinevate sotsiaalsete suhetega koolis.

Täiendav info "Kiusamisest vaba lasteaed" projekti kohta:

https://kiusamisestvabaks.ee/

 

Sa Suudad seda (kolm rühma)

“Sa suudad seda! SSS!” – mis programmi autor on Michael E. Bernard PhD 

Sa Suudad Seda - Tarkusekoolitus

See maailmas populaarne programm õpetab positiivseid hoiakuid, sotsiaal-emotsionaalseid oskusi, mis arendavad laste emotsionaalset vastupidavust, enesekindlust, organiseeritust, püsivust ning oskust luua ja hoida häid suhteid.

Need teadmised aitavad ületada suhtlusbarjääri ja takistusi akadeemilises edasijõudmises.

„Sa suudad seda!“ õppeprogramm toetab laste potentsiaali välja arendamist ja on esitatud huvitavate rollimängude, harjutuste, lühilugude ja laulude kaudu. Palju kasutatakse arutlusi, individuaalset ja grupitööd.

Samm-sammult (üks rühm)

Lasteaed on alustanud alates 2020 õppeaasta üld-ja sotsiaalseid oskusi toetava Samm-Sammult õppemetoodikaga.

https://lh3.googleusercontent.com/r3kynXy71Mfy-VMGz321ki5p651jRBoEqYDhvbUZEC55o_zq9uROpp5jqPlQB2c5pVxS7fpiI78EZuBM7KHcOlPqBt1IOG6k_XmM8knTdoEpClQi-wEpWVwczuXY2K5xfrJ5_ac4IVlA3Vuz_w

Samm-Sammult metoodika on teaduspõhine programm, mille eesmärgiks on toetada laste sotsiaalsete oskuste arengut ja vähendada sotsiaalsete oskuste puudumisest tulenevaid probleeme õpetades lastele  empaatiat, tunnetega toimetulekut ja probleemide lahendamise olulisi samme. Tegemist on ennetusprogrammiga, mida rakendatakse kõikidele rühma lastele, mitte ainult teatud sihtrühmale.

Samm-Sammult programm õpetab järgmisi oskusi neljas valdkonnas

1. Õppides: Lapsed omandavad oskusi, mis aitavad neil paremini õppida, sealhulgas keskenduda, kuulata ja abi paluda.

2. Empaatia arendamise kaudu: Lapsed õpivad nimetama ja mõistma enda ja teiste emotsioone. Lapsed õpivad, kuidas väljendada hoolivust teiste suhtes.

3. Emotsioonide juhtimist õppides: Lapsed õpivad rahunemisevõtteid, kui nad kogevad tugevaid emotsioone, nagu näiteks mure või viha.

4. Sõprussuhete loomise ja probleemide lahendamise oskuste arendamise kaudu: Lapsed õpivad, kuidas leida ja hoida sõpru ning lahendada probleeme positiivsel moel

Oskuste õpe alates 2020 (üks rühm)

Oskuste õpe on psühhiaater Ben Furmani ja tema kolleegide välja töötatud lahenduskeskse lühiteraapia põhimõtetele toetuv laste probleemide lahendamise meetod. Oskuste õppe keskne idee käsitleb suurt osa laste probleemidest oskustena, mida on võimalik õppida või täiendada. Teisisõnu: lastel ei ole õigupoolest probleeme, vaid on oskused, mida nad ei ole veel ära õppinud.

Oskuste õppe abil omandavad lapsed oskusi, et toime tulla ja lahendada mitmesuguseid psüühilisi ja sotsiaalseid probleeme, neid toetavad pere, sõbrad ja teised lähedased. Leitakse oskus, mida lapsele saab õpetada ja mille valdamine aitab tal vabaneda oma probleemidest.

 

  • Tervist Edendav Lasteaed alates 2020

Raja  Lasteaed kuulub alates 2021. aastast Tervist Edendavate Lasteaedade (TEL) võrgustikku, mis koosneb vabatahtlikkuse alusel ühinenud lasteaedadest, kes lähtuvad oma tegevuses tervist edendava lasteaia põhimõtetest ning on nõus ellu viima TEL missiooni.

Tervist Edendav Lasteaed arvestab oma tegevuses neid põhimõtteid ja valdkondi, mille kaudu on võimalik mõjutada laste tervist ja arengut koolieelses eas. Kogu Raja lasteaia personal loob eeldused ja tingimused, mis toetavad laste ja personali heaolu ning tervist.

Riiklikud tegevused terviseedenduses leiate: www.terviseinfo.ee https://www.terviseinfo.ee/et/tervise-edendamine/lasteaiaswww.tai.ee https://www.tai.ee/et

www.toitumine.ee https://toitumine.ee/

  • Lähme arvumaale alates 2020 (kaks rühma)

Metoodika matemaatiliste algteadmiste õpetamiseks.
Matemaatikat on kõikjal meie ümber. Sellepärast ongi matemaatika õppimine tähtis, huvitav ja väga vajalik. Selleks on välja töötatud matemaatika õpetamise metoodika "Lähme arvumaale", mis on välja töötatud Saksamaal.
"Lähme arvumaale" on mänguline, loomulik ja motiveeriv õpetamisviis. Selle metoodika kohta on antud Eestis välja raamat "Lähme arvumaale" sarjast Õpituba, kirjastus Koolibri. Vahendeid saab tellida siit

Projektid - Märjamaa Lasteaed Pillerpall
Sissejuhatus

Väidetavalt on iga laps kaasasündinud matemaatilise mõistmisega ja huvitatud matemaatikast. Kontseptsioon „Lähme Arvumaale“ aitab lastel rajada kindlat emotsionaalset silda koolis kasutatava formaalse matemaatilise keele ja igapäevaelu vahele.

Tähelepanu on matemaatilistel põhioskustel nagu loendamine, arvutamine, struktureeritud arusaam kõikidest arvu aspektidest kuni 10 (hulgad, järjestus, geomeetrilised kujundid jne) ja numbri kui sümboli tundmisel. Lähme Arvumaale on loov ja mänguline, sealjuures väga efektiivne ning motiveeriv, kuid siiski väga elulähedane matemaatika õpetamise kontseptsioon. See on loodud nähtuna lapse vaatenurgast: kuidas lapsed näevad maailma? Millistele teadmistele nad saavad oma maailma rajada? Kuidas nad mõtlevad? Mida lapsed vajavad ja mis neile meeldib? Oma lõbusal teekonnal Arvumaale kohtavad lapsed numbreid Üks kuni Kümme kui toredaid elus tegelasi, kes motiveerivad neid tegelema matemaatiliste aspektide ja seoste leidmisega. Lapsed kujundavad aiad, majad ja tornid vastavalt numbrile, rajades sel moel Numbrilinna ja liikudes Arvumaal. Seal kasutatakse aktiivseid mänge, muusikat ja jutte, tegutseb Paharet ja lapsi aitab haldjas Meelespea. Avatud kontseptsioonina ei ole Lähme Arvumaale normatiivne programm, vaid pakub motiveerivat ja struktureeritud raamistikku. Nii lapsi, kui õpetajaid julgustatakse tooma sisse oma ideid ja sobivaid tegevusi. Õpetajad saavad seda kergelt kohandada vastavalt individuaalsetele vajadustele ja laste vanusele.

Lähme Arvumaale kontseptsioon on leidnud laialdast kasutamist Saksamaal alates selle loomisest 2003.a. Igakülgne arusaam põhiarvudest annab sügavama ja kestvama aluse koolis toime tulekuks. Lisaks arenevad keeleoskus ja mitmed „pehmed oskused“ nagu keskendumisvõime, taju, sotsiaalsed ja motoorsed oskused, loovus ja musikaalsus.

Töökorraldus

Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.

  • Suunatud uurimuslik õpe alates 2020 (neli rühma)

https://avastustee.edu.ee/ (vana koduleht, 2024 uuendatakse)                                                                          

Logo: Avastusõppe logoks on mänguline tegelane Avastaja Põrnikas (autor Jaanika Sirp 2012a)

Raja Lasteaias rakendatakse suunatud uurimuslikku õpet 5-7aastaste laste rühmas. Suunatud uurimusliku õppe meetod on teaduspõhine ja toetab üldõpetuse printsiipidel põhinevat koolieelse lasteasutuse ja üldhariduskooli riiklikku õppekava rakendamist.

Eesti Uurimusliku Õppe Liidu Koolituskeskuse koolitused on praktilised, pakuvad õpetajatele uusi väljakutseid. Õppemeetodi tutvustamine toimub praktiliste tegevuste kaudu, mis annab õpetajatele oskuse oma igapäevatöös uurimuslikku õpet rakendada ning lõimida teiste tegevustega. Lasteaias rakendatakse peamiselt nelja teemat: Avasta meeled, Avasta mõõdud, Avasta ilm ja Avasta värvused.

Suunatud uurimuslik õpe on üks aktiivõppe meetodeid, kus laps saab põnevast tegutsemisest ja uue õppimisest eduelamust. Avastuslik õppeviis suunab last küsimuste ja juhendamise abil võimalikult iseseisvale teadmiste hankimisele ja arusaamisega õppimisele. Õppeprotsess on üles ehitatud süsteemsele õppekavale, õpetaja leidlikkusele õppetöö lõimimisel ja lapse aktiivsusele nii ühistes tegevustes kui grupitöödes.

 

  • Taeduspõhine programm Seikluste Laegas. Sõpradega liikumise ja maitsete maailmas. (üks rühm)

    Meie lasteaed osaleb käesoleval õppeaastal sekkumise Seikluste Laegas tegevustes. Sekkumise eesmärk on kujundada 3-7-aastaste laste tervist toetavaid harjumusi. Seikluste Laeka keskne tegelaskuju on lõbus Känguru, kes mänguliste sõnumite ja tegevustega innustab lapsi eelistama tervislikke vahepalasid, rohkem liikuma, vähendama istumisaega liikumispausidega ning jooma vett. Igale võtmeteemale pühendame ühe kuu, mille jooksul toimuvad rühmas mängulised tegevused. Pärast kõigi nelja võtmeteema läbimist järgneb lühem kordusperiood.

    Iga pere saab rühmaõpetajalt Känguru leppe, mille sõlmimisega kinnitame ühist osalemist Seikluste Laeka tegevustes. Palume teil iga võtmeteema jaoks lühidalt sõnastada oma pere eesmärk, kuidas just teie pere soovib oma last toetada, et ta eelistaks tervislikke vahepalasid, liiguks piisavalt, teeks istuvate tegevuste vahel liikumispause ning jooks janu korral vett. Iga teemakuu läbimisel saab laps lasteaiast koju känguruga kleepsu, mille saate eesmärkide täitmise ülevaatamise järel koos leppele kleepida. Kevadisel arenguvestlusel vaatame koos üle, kuidas teie perel on Känguru leppe täitmine ja lapse tervislike harjumuste toetamine õnnestunud.

  • Eesmärkide täitmise toetamiseks saadame iga kuu alguses ka infokirja rühmas toimuva kohta. Samuti annab õpetaja kaks korda kuus lapsega koju kaasa mängulise tegevusülesande, kus Känguru kutsub teid perega ühiselt ette võtma lõbusaid tegevusi.

 

  • Erasmus+ õpirännetes osalemine, töövarjutamine- täiendkoolitamine alates 2023


Projekti eesmärkideks oli parandada õppetöö kvaliteeti ja vähendada organisatsiooni arenguvajadustega seotud väljakutseid läbi rahvusvaheliste töövarjutamiste Erasmus+ projekti kaudu ning arendada rahvusvahelist koostöövõrgustikku. Projekti käigus toimus Pärnu Raja lasteaia 14 töötaja töövarjutamine kolmes erinevas lasteaia arengut toetavas valdkonna kompetentsi omavas välisriigi organisatsioonis.
Eesmärgi saavutamiseks arendati töötajate teadmisi ja oskuseid läbi õpirännete käigus toimunud töövarjutamiste järgnevates valdkondades:

  • õuesõppe suurem rakendamine igapäevases õppetöö korralduses- Norra 2024 (kogemuste jagamine siin ja siin)
  • teise keele ja kultuuritaustaga laste parem lõimimine õppetegevustesse- Malta 2023 (kogemuste jagamine siin)
  • robootika aktiivõppemeetodite rakendamisvõimaluste mitmekesistamine õppetöö korralduses- Sloveenia 2023 (kogemuse jagamine siin ja Sloveentlaste vastuvõtt siin)

Samuti on tekkinud esimesed rahvusvahelised partnerid ja rahvusvahelise koostöö jätk peale õpirännete toimumist mitme projektipartneriga. Käesoleval hetkel on kaks koostööpartnerit tulemas Eesti vastukülastusele.

Lasteaed on projekti algusest alates informeerinud avalikkust Erasmus+ projektis osalemisestja õpirändeprojektis osalemise kohta kodulehel, isiklikel Facebooki lehtedel. Peale õpirändes osalemist jagasid osalejad ka infot nendes üle Pärnu linnalistes ainesektsioonide kohtumistel, kuhu osalejad kuuluvad (majandus, õppekasvatuskorraldus, keeleõpe, avastusõpe, keskkonna ühendus, kunst,eriõpetus, liikumisõpetus, robootika). Kooli õpirännetes osalenud töötajad on jaganud Erasmus+ projektis osalemise infot ka erinevatel koolitustel teiste lasteaedade kolleegidele.

Samuti on infot jagatud lastevanemate koosolekutel ja lasteaia hoolekogu kohtumisel. 

Rohkem infot Erasmus+ kohta siin 

 

  • Roheline Kool alates 2022

Programm “Roheline kool” toob keskkonnasäästlikku mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse ning aitab seda süsteemselt ja terviklikult rakendada. See aitab kaasa vastutustundlike, keskkonda hoidvate ja väärtustavate inimeste kujunemisele. Kaasatud on kõik – lasteaialapsed, õpilased, õpetajad, kooli personal kuni lapsevanemateni välja.

Raja lasteaia eesmärgipõhiste Rohelise kooli tegevuste kohta saab infot siit: https://raja.parnu.ee/ulevaade

Rohelise kooli kohta saab rohkem teavet: https://keskkonnaharidus.ee/et/vorgustik/roheline-kool

 

  • Robootika Pärnu Raja Lasteaias​​​​​ alates 2020

Pärnu Raja Lasteaias toimuvad robootikategevused lähtuvalt laste huvidest ja võimetest igapäevaselt alatest neljandast eluaastast nii rühmaruumides kui robootikatoas (Lotte tegelase professor Sonja tuba) ning liikumis- ja muusikasaalis. Meie lasteaias on nii eesti kui keelekümblusrühmad (sh eesti keelest erinevat keelt kõnelevad lapsed eesti rühmades). Rühmade kuuplaanides on planeeritud vähemalt kaks lõimitud tegevust, kas kasutatkse nutiseadmeid. Vahendeid kasutatakse ka ka laste vabamängus ja pereüritustel.

Eesmärk on 4-aastaste laste digipädevuste alusoskuste omandamine:

  • huvi äratamine konstrueerimise ja robootika vastu,
  • oskus kasutada lõimitud õppetegustes erinevaid tehnoloogilisi vahendeid sihipäraselt (kõne-, lugemis- ja matemaatiliste ning sotsiaalsete oskuste arendamine),
  • IT õppevahendite toel õppimine arendab tehnoloogilist kirjaoskust ning igapäevased praktilised tegevused aitavad kaasa teadmiste ja oskuste rakendumisele,
  • turvalise interneti kasutamise teadvustamine. 

Näiteid tegevustest:

2022 rahastati Riigi Tugiteenuste Keskuse ning Haridus- ja Teadusministeeriumi toetatud robootikavahendite projekt "Uudsete robootikavahendite kasutamine lõimitud õppetegevustes Pärnu Raja lasteaias" , mille tulemuse soetati 10 Tale Boti ja 5 LEGO Education SPIKE Prime komplekti. Taotlusvooru raames jagatav toetus võimaldab lasteasutustel õppetööd muuta veelgi praktilisemaks ja elulisemaks. IT õppevahendite toel õppimine arendab tehnoloogilist kirjaoskust ning igapäevased praktilised tegevused aitavad kaasa teadmiste ja oskuste rakendumisele. Projekti koostasid õpetaja Merle Tankler, õppealajuhataja Halliki Tammiste ja direktor Sirje Kessler PP artikkel. Aitäh kõigile Pärnu Raja Lasteaia õpetajatele tegevuste eest! Suur tänu Euroopa Liidule ja Euroopa Sotsiaalfondile ning Pärnu linnavalitsusele toetuse eest! "Euroopa Liit" ja "Euroopa Sotsiaalfond"

 

  •  

  • Väärtuskasvatus ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste omandamine Raja lasteaias

Iga aiarühm rakendab temale eakohast ning sobivat sotsiaal-emotsionaalsete oskuste või väärtuskasvatusmeetodite õppeprogrammi- Samm-sammult, Kiusamisest vaba lasteaed, Sa suudad seda, väärtuste õpetamine vanasõnade kaudu. Tegeletakse tunde- ja väärtuskasvatuse ning sotsiaalsete oskuste arendamisega oskuste õppe kaudu.

Kiusamisest vaba lasteaed alates 2022 (kaks rühma)

Alates 2007. aastast juhib organisatsioon Red Barnet lasteaedades ja algklassides ennetavat kiusamisvastast programmi "Kiusamisest vabaks", milles keskendutakse 3-8aastastele lastele. Tegemist on Taani metoodikal põhineva projektiga, mida Eestis veab MTÜ Lastekaitse Liit.

Projekti eesmärgiks on, et laste vahel tekiks üksteist arvestav ja kaasav kultuur. Lasteaias loodud head suhted laste vahel peaksid kanduma koolikeskkonda. Lasteaiast kooli minnes peaks lastel olema pagas, mille abil saada hakkama erinevate sotsiaalsete suhetega koolis.

Täiendav info "Kiusamisest vaba lasteaed" projekti kohta:

https://kiusamisestvabaks.ee/

 

Sa Suudad seda (kolm rühma)

“Sa suudad seda! SSS!” – mis programmi autor on Michael E. Bernard PhD 

Sa Suudad Seda - Tarkusekoolitus

See maailmas populaarne programm õpetab positiivseid hoiakuid, sotsiaal-emotsionaalseid oskusi, mis arendavad laste emotsionaalset vastupidavust, enesekindlust, organiseeritust, püsivust ning oskust luua ja hoida häid suhteid.

Need teadmised aitavad ületada suhtlusbarjääri ja takistusi akadeemilises edasijõudmises.

„Sa suudad seda!“ õppeprogramm toetab laste potentsiaali välja arendamist ja on esitatud huvitavate rollimängude, harjutuste, lühilugude ja laulude kaudu. Palju kasutatakse arutlusi, individuaalset ja grupitööd.

Samm-sammult (üks rühm)

Lasteaed on alustanud alates 2020 õppeaasta üld-ja sotsiaalseid oskusi toetava Samm-Sammult õppemetoodikaga.

https://lh3.googleusercontent.com/r3kynXy71Mfy-VMGz321ki5p651jRBoEqYDhvbUZEC55o_zq9uROpp5jqPlQB2c5pVxS7fpiI78EZuBM7KHcOlPqBt1IOG6k_XmM8knTdoEpClQi-wEpWVwczuXY2K5xfrJ5_ac4IVlA3Vuz_w

Samm-Sammult metoodika on teaduspõhine programm, mille eesmärgiks on toetada laste sotsiaalsete oskuste arengut ja vähendada sotsiaalsete oskuste puudumisest tulenevaid probleeme õpetades lastele  empaatiat, tunnetega toimetulekut ja probleemide lahendamise olulisi samme. Tegemist on ennetusprogrammiga, mida rakendatakse kõikidele rühma lastele, mitte ainult teatud sihtrühmale.

Samm-Sammult programm õpetab järgmisi oskusi neljas valdkonnas

1. Õppides: Lapsed omandavad oskusi, mis aitavad neil paremini õppida, sealhulgas keskenduda, kuulata ja abi paluda.

2. Empaatia arendamise kaudu: Lapsed õpivad nimetama ja mõistma enda ja teiste emotsioone. Lapsed õpivad, kuidas väljendada hoolivust teiste suhtes.

3. Emotsioonide juhtimist õppides: Lapsed õpivad rahunemisevõtteid, kui nad kogevad tugevaid emotsioone, nagu näiteks mure või viha.

4. Sõprussuhete loomise ja probleemide lahendamise oskuste arendamise kaudu: Lapsed õpivad, kuidas leida ja hoida sõpru ning lahendada probleeme positiivsel moel

Oskuste õpe alates 2020 (üks rühm)

Oskuste õpe on psühhiaater Ben Furmani ja tema kolleegide välja töötatud lahenduskeskse lühiteraapia põhimõtetele toetuv laste probleemide lahendamise meetod. Oskuste õppe keskne idee käsitleb suurt osa laste probleemidest oskustena, mida on võimalik õppida või täiendada. Teisisõnu: lastel ei ole õigupoolest probleeme, vaid on oskused, mida nad ei ole veel ära õppinud.

Oskuste õppe abil omandavad lapsed oskusi, et toime tulla ja lahendada mitmesuguseid psüühilisi ja sotsiaalseid probleeme, neid toetavad pere, sõbrad ja teised lähedased. Leitakse oskus, mida lapsele saab õpetada ja mille valdamine aitab tal vabaneda oma probleemidest.

 

  • Tervist Edendav Lasteaed alates 2020

Raja  Lasteaed kuulub alates 2021. aastast Tervist Edendavate Lasteaedade (TEL) võrgustikku, mis koosneb vabatahtlikkuse alusel ühinenud lasteaedadest, kes lähtuvad oma tegevuses tervist edendava lasteaia põhimõtetest ning on nõus ellu viima TEL missiooni.

Tervist Edendav Lasteaed arvestab oma tegevuses neid põhimõtteid ja valdkondi, mille kaudu on võimalik mõjutada laste tervist ja arengut koolieelses eas. Kogu Raja lasteaia personal loob eeldused ja tingimused, mis toetavad laste ja personali heaolu ning tervist.

Riiklikud tegevused terviseedenduses leiate: www.terviseinfo.ee https://www.terviseinfo.ee/et/tervise-edendamine/lasteaiaswww.tai.ee https://www.tai.ee/et

www.toitumine.ee https://toitumine.ee/

  • Lähme arvumaale alates 2020 (kaks rühma)

Metoodika matemaatiliste algteadmiste õpetamiseks.
Matemaatikat on kõikjal meie ümber. Sellepärast ongi matemaatika õppimine tähtis, huvitav ja väga vajalik. Selleks on välja töötatud matemaatika õpetamise metoodika "Lähme arvumaale", mis on välja töötatud Saksamaal.
"Lähme arvumaale" on mänguline, loomulik ja motiveeriv õpetamisviis. Selle metoodika kohta on antud Eestis välja raamat "Lähme arvumaale" sarjast Õpituba, kirjastus Koolibri. Vahendeid saab tellida siit

Projektid - Märjamaa Lasteaed Pillerpall
Sissejuhatus

Väidetavalt on iga laps kaasasündinud matemaatilise mõistmisega ja huvitatud matemaatikast. Kontseptsioon „Lähme Arvumaale“ aitab lastel rajada kindlat emotsionaalset silda koolis kasutatava formaalse matemaatilise keele ja igapäevaelu vahele.

Tähelepanu on matemaatilistel põhioskustel nagu loendamine, arvutamine, struktureeritud arusaam kõikidest arvu aspektidest kuni 10 (hulgad, järjestus, geomeetrilised kujundid jne) ja numbri kui sümboli tundmisel. Lähme Arvumaale on loov ja mänguline, sealjuures väga efektiivne ning motiveeriv, kuid siiski väga elulähedane matemaatika õpetamise kontseptsioon. See on loodud nähtuna lapse vaatenurgast: kuidas lapsed näevad maailma? Millistele teadmistele nad saavad oma maailma rajada? Kuidas nad mõtlevad? Mida lapsed vajavad ja mis neile meeldib? Oma lõbusal teekonnal Arvumaale kohtavad lapsed numbreid Üks kuni Kümme kui toredaid elus tegelasi, kes motiveerivad neid tegelema matemaatiliste aspektide ja seoste leidmisega. Lapsed kujundavad aiad, majad ja tornid vastavalt numbrile, rajades sel moel Numbrilinna ja liikudes Arvumaal. Seal kasutatakse aktiivseid mänge, muusikat ja jutte, tegutseb Paharet ja lapsi aitab haldjas Meelespea. Avatud kontseptsioonina ei ole Lähme Arvumaale normatiivne programm, vaid pakub motiveerivat ja struktureeritud raamistikku. Nii lapsi, kui õpetajaid julgustatakse tooma sisse oma ideid ja sobivaid tegevusi. Õpetajad saavad seda kergelt kohandada vastavalt individuaalsetele vajadustele ja laste vanusele.

Lähme Arvumaale kontseptsioon on leidnud laialdast kasutamist Saksamaal alates selle loomisest 2003.a. Igakülgne arusaam põhiarvudest annab sügavama ja kestvama aluse koolis toime tulekuks. Lisaks arenevad keeleoskus ja mitmed „pehmed oskused“ nagu keskendumisvõime, taju, sotsiaalsed ja motoorsed oskused, loovus ja musikaalsus.

Töökorraldus

Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.

  • Suunatud uurimuslik õpe alates 2020 (neli rühma)

https://avastustee.edu.ee/ (vana koduleht, 2024 uuendatakse)                                                                          

Logo: Avastusõppe logoks on mänguline tegelane Avastaja Põrnikas (autor Jaanika Sirp 2012a)

Raja Lasteaias rakendatakse suunatud uurimuslikku õpet 5-7aastaste laste rühmas. Suunatud uurimusliku õppe meetod on teaduspõhine ja toetab üldõpetuse printsiipidel põhinevat koolieelse lasteasutuse ja üldhariduskooli riiklikku õppekava rakendamist.

Eesti Uurimusliku Õppe Liidu Koolituskeskuse koolitused on praktilised, pakuvad õpetajatele uusi väljakutseid. Õppemeetodi tutvustamine toimub praktiliste tegevuste kaudu, mis annab õpetajatele oskuse oma igapäevatöös uurimuslikku õpet rakendada ning lõimida teiste tegevustega. Lasteaias rakendatakse peamiselt nelja teemat: Avasta meeled, Avasta mõõdud, Avasta ilm ja Avasta värvused.

Suunatud uurimuslik õpe on üks aktiivõppe meetodeid, kus laps saab põnevast tegutsemisest ja uue õppimisest eduelamust. Avastuslik õppeviis suunab last küsimuste ja juhendamise abil võimalikult iseseisvale teadmiste hankimisele ja arusaamisega õppimisele. Õppeprotsess on üles ehitatud süsteemsele õppekavale, õpetaja leidlikkusele õppetöö lõimimisel ja lapse aktiivsusele nii ühistes tegevustes kui grupitöödes.

 

  • Taeduspõhine programm Seikluste Laegas. Sõpradega liikumise ja maitsete maailmas. (üks rühm)

    Meie lasteaed osaleb käesoleval õppeaastal sekkumise Seikluste Laegas tegevustes. Sekkumise eesmärk on kujundada 3-7-aastaste laste tervist toetavaid harjumusi. Seikluste Laeka keskne tegelaskuju on lõbus Känguru, kes mänguliste sõnumite ja tegevustega innustab lapsi eelistama tervislikke vahepalasid, rohkem liikuma, vähendama istumisaega liikumispausidega ning jooma vett. Igale võtmeteemale pühendame ühe kuu, mille jooksul toimuvad rühmas mängulised tegevused. Pärast kõigi nelja võtmeteema läbimist järgneb lühem kordusperiood.

    Iga pere saab rühmaõpetajalt Känguru leppe, mille sõlmimisega kinnitame ühist osalemist Seikluste Laeka tegevustes. Palume teil iga võtmeteema jaoks lühidalt sõnastada oma pere eesmärk, kuidas just teie pere soovib oma last toetada, et ta eelistaks tervislikke vahepalasid, liiguks piisavalt, teeks istuvate tegevuste vahel liikumispause ning jooks janu korral vett. Iga teemakuu läbimisel saab laps lasteaiast koju känguruga kleepsu, mille saate eesmärkide täitmise ülevaatamise järel koos leppele kleepida. Kevadisel arenguvestlusel vaatame koos üle, kuidas teie perel on Känguru leppe täitmine ja lapse tervislike harjumuste toetamine õnnestunud.

  • Eesmärkide täitmise toetamiseks saadame iga kuu alguses ka infokirja rühmas toimuva kohta. Samuti annab õpetaja kaks korda kuus lapsega koju kaasa mängulise tegevusülesande, kus Känguru kutsub teid perega ühiselt ette võtma lõbusaid tegevusi.